Vita Hjälmens resa till Stuttgart

16-19.3.2023 reste vi med en grupp på 15 studeranden med studerandeföreningen Vita Hjälmen r.f. från yrkeshögskolan Novia, Raseborg, till Stuttgart i Tyskland. Huvudmålet med resan var att bekanta oss med Stuttgart 21 projektet som är en total ombyggnad av tågsystemet i Stuttgart men även att bekanta oss med universitetet i Stuttgart.

Universitetet:
17.3 hade vi bestämt träff med några tyska studeranden inom environmental engineering, som skulle visa runt oss på deras campus i Stuttgart. Vi kunde alla konstatera att uppbyggnaden på deras campus var helt annorlunda jämfört med vårt i Finland, eftersom det i princip var som en liten by vars invånare bestod av 20 000 studeranden. I och med att alla bor så nära varandra verkade sammanhållningen bland studeranden var god och när vi anlände till campuset bemöttes vi av flera studeranden som satt i gräset i det varma vårvädret och lyssnade på musik.

Själva universitetsbyggnaderna var av äldre modeller och kanske inte de vackraste eftersom det var byggt på 1960-talet. Planerna är att byggnaderna ska rivas och byggas upp på nytt men för tillfället finns inga pengar för ett sådant omfattande projekt. För de som studerade enviromental engineering hade de ett eget vattenreningsverk på campuset var de i praktiken kan forska och utföra olika tester i sin utbildning.

Efter rundturen på campuset blev vi bjudna på “Lentils with Swabian Noodles” som är en traditionell rätt i södra tyskland samt fick tid att umgås med de tyska studerandena från studerandeföreningen “Fachgruppe Umweltschutztechnik”.

 

Stuttgart 21:
På lördagen var det dags att besöka huvudmålet på vår resa, nämligen det enorma projektet Stuttgart 21. Vi hade bokat en guidad rundtur på engelska och önskat att få gå ner i tunnlarna som dom håller på att gräva under marken.

Stuttgart 21 började planeras redan 1988 och idén bakom projektet var att effektivisera tågsystemet i järnvägsknutpunkten i Stuttgart genom att bygga en stor del av järnvägsspåren under marken i staden. På detta sätt skulle man kunna minska på antalet spår och istället satsa på snabbare tåg, minska på damm som annars bildas inne i staden tack vare tågen som konstant rör på sig samt frigöra ca 100 hektar av markytan från järnväg vilket kan möjliggöra utvecklingen av en grönare stad.

Projektet har dock inte alltid gått så smidigt framåt och tack vare pandemin saktade framskridandet ner rejält pga. brist på arbetskraft. Dessutom stötte man på en hel del problem när man tvingades lyfta upp alla hus som låg ovanför tunnlarna eftersom det tog extra tid och kostade pengar. Innan projektets början hade man uppskattat att projektet skulle kosta 4 miljarder € men i nuläget ligger det kring 10 miljarder och projektet förväntas bli klart förhoppningsvis 2025.

I helhet var besöket mycket givande med en bra och kunnig guide som dessutom var pensionerad ingenjör. Han berättade med erfarenhet både om projektets vision men även om olika lösningar på problem som man har stött på under tiden. En utförligare beskrivning av projektet beskrivs längre
ner i denna rapport.

Resan till Stuttgart blev mycket lyckad och lärorik för oss studerande. Förutom att lära känna nya människor och deras kultur fick vi en bra inblick i hur omfattande ett projekt som Stuttgart 21 är och hur många problem man kan stöta på under vägen samt hur man kan lösa dem. Dessutom var det intressant att höra hur invånarna i Stuttgart såg på projektet jämfört med de som har planerat det och hur de kunde besvara kritik som riktades mot projektet.

Förutom besöken till projektet och universitetet så hann vi även utforska staden och den tyska kulturen och dessutom bekanta oss med tyska maskiningenjörens historia med ett besök till Mercedes-Benz och Porsche museet.

Tack för att ni valde att understöda vår resa!

 

Stuttgart-Ulm järnvägsprojektet
Stuttgart-Ulm projektet består av två olika projekt, Stuttgart 21 och den nya Wendlingen-Ulm sektionen. Projektet består av ca 120km ny järnväg, 61km tunnlar (12 st. tunnlar) och 37 stycken broar. 75% av befolkningen i Delstaten Baden-Wurttem-Berg får kortare resetider och många fler direkta anslutningar.

Stuttgart 21
Stuttgart 21 består av fyra nya stationer och 57km ny järnväg. bland de fyra nya stationerna tillhör total omkonstruerande av Stuttgarts huvudstation, vilket är projektets “Centre piece”. Huvudstationen byggs under den gamla stationen och är ungefär elva meter under marken. Den nya stationen har designats för att dubbla antalet passagerare med hälften så många spår i jämförelse med år 2010.

De nya järnvägarna är för långdistans tåg, regional tåg och deras S-Bahn system. De tre andra
stationerna är:
“Fernbahnhof” Stuttgarts flygplats. Fernbahnhof är en lång distans förbindelse mellan Stuttgart flygplats och “The trade fair centre”, Förbindelsen minskar tiden från tidigare 27 minuter ner till 8 minuter. Det är räknat att med denna förbindelse kommer det uppnå 10 millioner flygpassagerare per år, fler än 1 miljon besök till “The fair trade centre” och 250 tusen besök i den nya stationens område.

The Mittnachtstrasse (S-Bahn station). För tillfället delar stationen spår med de regionala förbindelserna, men det siktas på att använda stationens spår till endast S-Bahn. Resultatet av denna station är en snabbare förbindelse mellan Feuerbach och Bad Cannstatt. Unterturkheim. Unterturkheim är en station med förbindelser till existerande samt de nya järnvägarna och fungerar som en punkt att komma in och ut ur Stuttgart.

Wendlingen-Ulm sektionen
Wendlingen-Ulm sektionen börjar vid floden Neckar och består av 60 kilometer järnväg. Järnvägen förbinder sig direkt till höghastighets linjen från Stuttgart till Wendlingen, majoriteten av järnvägen går parallellt med motorvägen A8. På de platser där det inte är möjligt för järnvägen att gå parallellt med motorvägen har det byggts fem långa tunnlar.

Den gamla förbindelsen har bland de högsta broarna i Tyskland vid en höjd på 85 meter, det resulterar i att hastigheten måste sänkas till 70 km/h i vissa sektioner. I kontrast kommer den nya linjen tillåta tåg att nå hastigheter upp till 250 km/h. Resan i nuläget från Stuttgart till Ulm tar ca. En timme, med hjälp av den nya linjen kommer resans tid halveras. Regionala tågens resetider kommer även sänkas från 60 minuter ner till 41 minuter.

Sammanfattning
Stuttgart-Ulm järnvägsprojektet kommer totalförändra och förbättra infrastrukturen i delstaten, men det är inte gratis. Projektets budget innan byggandet började var 4 miljarder euro och priset har gradvis ökat, projektets budget är för tillfället estimerat runt 10 miljarder euro och förväntas bli färdigt år 2025. Besöket till huvudstationen gav en uppfattning som man inte kan läsa och förstå om hur massivt detta projekt är.

 

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Liknande nyheter

05.03.2024

Tjänster via Insinööriliitto 2024

05.03.2024

Anställda vid yrkeshögskolor fick eget kollektivavtal

22.01.2024

Akava ordnar utmarsch 6 februari 2024