Påminnelse: Inkomstregistret tas i bruk 2019 – visste du det här?

Inkomstregistret minskar företagens administrativa börda genom att förenkla anmälningsförfarandet vid löneutbetalning. Från och med 1.1.2019 anmäls löneuppgifterna till inkomstregistret direkt vid betalningstransaktionen. Inkomstregistret ersätter de årsanmälningar som för närvarande ska lämnas till bland annat Skatteförvaltningen, arbetspensionsanstalterna och arbetslöshetsförsäkringsfonden.

Elektronisk databas över inkomstuppgifter

Inkomstregistret innehåller omfattande löne-, pensions- och förmånsuppgifter. Dataproducenterna – exempelvis arbetsgivare och bokföringsbyråer – anmäler uppgifter om förvärvsinkomster till inkomstregistret i samband med varje enskild betalning i realtid.

Inkomstregistret införs stegvis:

1.1.2019 – löneuppgifter
1.1.2020 – förmåns- och pensionsuppgifter.

Alla som betalar ut löner och förmåner ska börja anmäla uppgifter till inkomstregistret enligt denna tidsplan, utan övergångsperioder.

Läs mera om inkomstregistret här

Similar news

20/09/2018

Fackligt brev till SSAB:s styrelse

18/09/2018

Angående förslag till ändring i arbetsavtalslagen

17/09/2018

Akavaförbund utreder sexuella trakasserier i de högutbildades arbetsgemenskaper